Studium Wykonalności wraz z załącznikami w imieniu Porozumienia złożył w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju Prezes Polskiej Izby Motoryzacji Roman Kantorski w dniu 30 września 2014 roku.
Porozumienie na rzecz ustanowienia programu sektorowego pomiędzy Polską Izbą Motoryzacji, Przemysłowym Instytutem Motoryzacji, Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego, Stowarzyszeniem Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych, Związkiem Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych i Związkiem Pracodawców Motoryzacji zostało zawarte 23 czerwca 2014 roku.
Po wielu miesiącach pracy 26 sierpnia 2016 roku Agenda Badawcza została zatwierdzona przez Dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
5 września br. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło konkurs na dofinansowanie projektów dla Programu Sektorowego INNOMOTO w ramach Działania 1.2 „Sektorowy program B+R”.
Wiceprezes Polskiej Izby Motoryzacji Janusz Kobus został Członkiem Komitetu Sterującego Programu.
Głównym celem programu jest wzrost konkurencyjności i innowacyjności polskiego sektora motoryzacyjnego w perspektywie roku 2026.
Główny cel programu będzie realizowany w powiązaniu z następującymi celami szczegółowymi:
- Wzrost innowacji produktowych i technologicznych w sektorze motoryzacyjnym w Polsce
- Zwiększenie aktywności podmiotów z sektora motoryzacyjnego w zakresie działalności B+R
Zakres tematyczny programu został zdefiniowany w sposób uwzględniający potrzeby wszystkich przedsiębiorców funkcjonujących w sektorze motoryzacyjnym i obejmuje obszary:
- Innowacyjne technologie produkcji, regeneracji, odzysku i recyklingu
- Innowacyjne pojazdy i napędy
- Innowacyjne części, komponenty i systemy do zastosowania w pojazdach
Program INNOMOTO będzie finansowany ze środków publicznych (Program Operacyjny Inteligentny Rozwój) oraz z prywatnych środków przedsiębiorców, wnoszonych w postaci udokumentowanego wkładu własnego do kosztów kwalifikowanych projektów.
Kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów w ramach I konkursu dla Programu INNOMOTO wynosi 250 mln PLN
Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu dofinansowanego w ramach konkursu wynosi 1 000 000 PLN.
Maksymalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu dofinansowanego w ramach konkursu wynosi 20 000 000 PLN.
OBSZARY BADAWCZE | GRUPY BADAWCZE | ZAGADNIENIA BADAWCZE |
I. Innowacyjne technologie produkcji, regeneracji, odzysku i recyklingu | A. Nowe technologie produkcji, regeneracji, odzysku, recyklingu i utylizacji oraz rozwój istniejących | I.A.1. Udoskonalone lub nowe linie technologiczne i technologie produkcji pojazdów i części motoryzacyjnych |
I.A.2. Udoskonalone lub nowe linie technologiczne i technologie regeneracji komponentów i części motoryzacyjnych | ||
I.A.3. Udoskonalone lub nowe technologie wytwarzania materiałów i warstw wierzchnich | ||
I.A.4. Udoskonalone lub nowe technologie poprawiające właściwości wytrzymałościowe materiałów oraz technologie łączenia materiałów | ||
I.A.5. Udoskonalone lub nowe metody odzysku, recyklingu i utylizacji | ||
I.A.6. Udoskonalone lub nowe metody ograniczania negatywnego wpływu procesów produkcyjnych na środowisko | ||
II. Innowacyjne pojazdy i napędy | A. Pojazdy | II.A.1. Pojazdy osobowe |
II.A.2. Pojazdy ciężarowe, specjalne, autobusy i pozostałe | ||
B. Nadwozia, przyczepy, naczepy | II.B.1. Nadwozia | |
II.B.2. Naczepy i przyczepy | ||
II.B.3. Zabudowy | ||
C. Napędy pojazdów | II.C.1. Napędy alternatywne oraz związana z nimi infrastruktura | |
II.C.2. Napędy spalinowe | ||
III. Innowacyjne części, komponenty i systemy do zastosowania w pojazdach | A. Innowacyjne materiały | III.A.1. Materiały metalowe |
III.A.2. Materiały polimerowe i kompozytowe | ||
III.A.3. Pokrycia i powłoki | ||
III.A.4. Materiały na elementy cierne | ||
III.A.5. Materiały pędne, oleje i smary | ||
B. Innowacyjne części/elementy/podzespoły | III.B.1. Układy wymiany ciepła | |
III.B.2. Układy oświetlenia oraz układy poprawiające widoczność | ||
III.B.3. Systemy bezpieczeństwa | ||
III.B.4. Układy zawieszenia, przeniesienia napędu, kierownicze i hamulcowe | ||
III.B.5. Układy elektryczne i elektroniczne | ||
III.B.6 Pozostałe części, elementy oraz podzespoły | ||
III.B.7. Elementy wyposażenia wnętrz | ||
III.B.8. Układy wydechowe |
Odbiorcami programu są przedsiębiorcy
Przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa) w rozumieniu art. 1 Załącznik I do rozporządzenia 651/2014 lub Konsorcja przedsiębiorstw (składające się wyłącznie z przedsiębiorstw), w których skład wchodzi, co najmniej dwóch przedsiębiorców w rozumieniu art. 1 Załącznika I do rozporządzenia.